kolakakor

Nu har jag bakat kolakakor. Dom vart faktiskt fina och bra tyckte jag, goda också. Dom var väldigt lätta att göra. Om man gillar kolakakor så är det jätte lätt att komma ihåg, receptet då. Men ni kan ju gärna testa att baka för det gick snabbt och så. Men här kommer receptet från mig utan att jag tittat i nån bok eller nåt så ska vi se om jag kunde komma ihåg det.

100g smör
2.5dl mjöl
1dl socker. 
1msk vaniljsocker
1tsk bakpulver
1msk ljus sirap

GÖR KOLAKAKOR SÅHÄR:
1.Sätt ugnen på 175 grader.
2.Låt smöret stå framme en stund, eller värm det. 
3.Knåda ihop alla ingridienser med händerna.
4.Ta en plåt med bakplåtspapper och gör tre fingertjocka bitar som är ungefär 5cm breda. Platta ut dom lite och gör dom så jämna så möjligt. Gör du fler en tre så kommer dom att flyta ihop med varandra för dom blir ganska stora sen.
5. Låt stå i mitten av ugnen i 10-15 min så dom blir gyllenebruna.
6. Skär i bitar när du tagit ut dom från ugnen, medans dom är mjuka och varma.
7. Låt svalna under handduk.
KLAR!
Det var alla saker :)
Nikon D3100 - AF-S Micro NIKKOR 40mm 1:2.8G - Redigerade i Gimp 2.6

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh MUMS, kolakakor är supergoda! :D

2013-05-19 @ 23:16:49
URL: http://piggelinen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0