redigera svartvitt

Hejsan! Hade inget att göra så tänkte göra ett Gimp inlägg nu. Ska visa hur jag brukar redigera svartvitt. Ganska lätt men ändå väldigt fint, tycker jag :) 

1. Först öppnar du din bild som du vill använda och går på Colors --> Brightness-Contrast och drar upp den som dutycker blir fint.
2.Sen går du in på Colors --> Curves och drar den som du tycker.
3. Nu kommer vi till det svartvita. Gå in på Colors --> Desaturate och välj vilken av de tre svartvita nyanser du vill ha.
4. Detta kan du göra om du vill. Gå in på Enhance --> Unsharp Mask. Sen drar du ner de tre sakerna som du tycker. Du får prova dig fram tills vad du tycker är bäst.
5. Nu kan du gå in på Layers --> New filter och klickar på white. 
6. Här kan du välja vilket "läge" du vill att det vita ska vara på. Jag tar alltid Grain merge som ni ser. Sen drar du ner opacity till det du tycker blir fint.
FÖRE
EFTER
 
Du kan även testa att göra detta redigerings testet utan det svartvita. Det blir lika fint! Jag brukar nästan alltid göra det på dem bilderna jag lägger ut här, så testa det också om ni vill.

Har ni nån fråga så är det bara att skriva i kommentarsfältet så svarar jag! Eller har ni nåt tips på nåt ni vill lära er? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0