hur man sätter ihop 2 eller fler bilder i gimp

Ja nu ska jag visa hur jag har gjort i min nuvarande header. Alltså hur man sötter ihop två eller fler bilder. Det är ganska lätt tycker jag men jag har haft Gimp ganska länge så jag vet inte vad ni tycker. Men något som är bra på att tänka när man gör detta är att bakrunden nästan är likadan! Eller det blir finast så tycker jag för annars blir det så svårt att få bilderna att "flyta" ihop. Men det spelar ingen roll förutom att jag tycker det blir finare, men smaken är som baken.


1. Men i första steget så ska du öppna två eller fler bilder och skala ner dom till vad du tycker blir bra. Jag skalade ner mina till 500 för det passade där jag la in dom. 
2. Sen ska du kopiera ena bilden och klistra in den på något tomt, alltså som jag. En vit ruta. Sen när du har gjort det ska du ta nytt lager ( layer -> new layer -> transparency ) så du kan sudda när du har lagt till den andra bilden ( kommer snart att visa ).
3.Sen när du har gjort det ska du ta nytt lager ( layer -> new layer -> transparency ) så du kan sudda när du har lagt till den andra bilden ( kommer snart att visa ).
4. Nu är det dags att lägga till den andra bilden. Kopiera och klistra in. Sen behöver du flytta bilden så det blir fint. Du kommer märka en skarp linje mellan bilderna och den ska vi få bort genom att sudda. Välj det röda "suddet" i menyn. Jag brukar ta den penseln som blir lite mjukare i kanterna som ni kan se. Ta valfri storlek, jag tar den största för ja tycker det blir lättast. Sen suddar du, gärna så att så mycket av varje bild kommer med. Och var försiktig så inte linjerna kommer med från bilderna. Det händer om man suddar för mycket! Gör du fel eller nåt annat, gör om och gör rätt.
Sen om du får plats/vill ha mer bilder så är dte bara ta nytt lager igen, kopiera och klistra in, och sudda osv :) Nu gjorde jag detta ganska snabbt så vart inte världens nogrannaste men hoppas ni vart nöjda! Kommentera somvanligt om det är något! :)


Så vart den :)

Kommentarer
Postat av: Märta

Hur gör du en vit, markerad ruta, vet hur man använder "rektangulära markeringsverktyget", men hur får du rutan att bli just "markerad" osv. Tacksam för svar!

2014-03-10 @ 15:34:33
Postat av: Märta

(Du behöver inte bry dig om första kommentaren) Mitt suddningsverktyg funkar inte? Det gjorde det förut, men när jag startade upp ett nytt arbete funkade det inte! Varför?

Svar: Hej! Bloggar inget just nu men svarar såklart på kommentarer! Men har ingen speciell orsak. Gimp kan vara lite klurigt ibland. Det kan hjälpa att ta bort ditt gimp och ladda ner det igen men det tar rätt så lång tid och är bara en vild gissning. Men logiskt sätt så borde det funka!
Adelia Thunstam

2014-03-10 @ 16:37:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0