recepten

Hejsan! Som jag hade lovat så skulle jag ju skriva recepten på cupcakesen, här kommer dom:

CHOKLADMUFFINS
12 st (Jag fick 20 st för jag hade mindre formar en det var på bilden)

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad 70% ( Går bra med annan )
Klipp gärna 2-3 små bitar av marshmallows i varje muffins.

Gör så här:
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker tills det är vitt och fluffigt. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd ner i smeten. Smält chokladen och blanda ner den i smeten.

Fyll muffinsformarna med smet och grädda 12-15 minuter i 175 grader (varmluft) i mitten av ugnen.
Detta receptet kommer från Leila Lindholm. ( JAG HADE I EN OREO KAKA I BOTTEN INNAN JAG HÄLLDE I MUFFINSSMETEN! )

OREOFROSTING
Räcker till 20 st, jag gjorde halva receptet och fick till 10 st.
225 g smör
1/3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
9 ½ dl florsocker
7 stora Oreo kakor, finkrossade
(12 mini Oreos för dekoration)

Gör så här:
1. Vispa ihop smör, grädde och vaniljsocker i en bunke.2. Häll i florsocker lite åt gången medan du vispar. Vispa sedan i minst 2 minuter tills frostingen känns lätt och fluffiga.
3. Vänd sedan ner krossade Oreo-kakor tills allt är välblandat. Spritsa på frostingen på cupcaksen och avsluta med en liten mini-Oreo om du vill.
Detta receptet hittade jag på recept.se. 

CREAM CHEESE FROSTING (HALLON)
Jag gjorde halva detta recept + inprovisation och fick lite mer en till 10 muffins.
60 g mjukt smör 
5 dl florsocker 
1 tsk vaniljsocker 
1 msk färskpressad citron, saften ( Detta skippade vi )
100 g Philadelphiaost ( Vi tog en och en halv matsked )
Några droppar valfri karamellfärg ( Istället hade vi hallon )
Valfritt hur mycket hallon man ska ha, detta är utgångsreceptet men jag och Linn inproviserade lite så vi hade inte i exakt så mycket saker som det står på receptet.
Detta recept kommer också från Leila Lindholm.

Hoppas att ni tycker om recepten, själv har jag bara testat att smaka oreomuffinsen, den var jätte god!
Så om du inte har något att göra så rekomenderar jag detta! Kommentera om du ser att jag har glömt och skriva något :)

Nikon D3100 - 18-55 objektiv - Redigerade i Gimp 2.6
Lite senare idag om jag kommer ihåg/orkar så lägger jag upp lite bilder från idag och igår när Linn sov här!
Ha det bra!
                                    


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0